A macskás Vénusz és a nagyravágyás tébolyodottjai

1864-ben a négy barát, Auguste Renoir, Alfred Sisley, Frédéric Bazille és Claude Monet kiköltözött a fontainebleau-i erdőbe, ahol a szabad természetet festették. Végül tíz év kellett ahhoz, hogy a mozgalom kiformálódjon, 1874-ben rendezték meg az impresszionisták első közös kiállításukat. Vissza a hétköznapokhoz! Az új irányzat „vezére” Edouard Manet lett, akinek 1863-as Reggeli a szabadban című képe […]

Ferenczy, Gauguin és a zöld lovak

Ferenczy Károly egyik legnagyobb sajtóvisszhangot kiváltott, legtöbbet kritizált festménye az 1898-ban, a nagybányai szecesszió második évében festett Háromirályok volt, melynek keletkezési körülményeiről Lyka Károly lírai leírást közölt Festészetünk a Millenniumtól az első világháborúig című könyvében: “A művész hajnalhasadás előtt kilovagolt az erdő széléig, s ott elmerült a lombok szürke szövedékének szemléletébe. Lassan, lopva szakadt oda az első napsugár, […]

Munkácsy-kiállítás nyílt Pekingben

A kínai közönség második alkalommal találkozhat a magyar művészet klasszikusaival, Sanghaj után Pekingben nyílt a magyar művészet 19-20. századi klasszikusait bemutató kiállítás a Magyar Nemzeti Galéria, valamint Pákh Imre magángyűjtő gyűjteményéből.   2015. január 29. és február 28. között a pekingi Szépművészeti Akadémián látható a Munkácsy és kora. Magyar művészet a 19–20. század fordulóján című […]